Weer een berichtje vanuit een erg warm Andalusië - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu Weer een berichtje vanuit een erg warm Andalusië - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu

Weer een berichtje vanuit een erg warm Andalusië

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

24 Juni 2011 | Spanje, Chiclana de la Frontera

Na de enorme watersnood van april hebben we in de maand mei bijna iedere dag levante gehad. Het stormde echt en iedereen hier was het op een gegeven moment ook echt zat. Bovendien waren de temperaturen niet super, wat we eigenlijk niet kennen van de levante. De grote schoonmaak werd dus nog maar even uitgesteld, want dat heeft niet veel zin met zo veel gestuif. In die zin was het niet zo heel negatief, dat de casita niet verhuurd was, want waarschijnlijk hadden veel gasten zich ongetwijfeld beklaagd. Wel kun je soms hele mooie luchten hebben 's avonds.

In juni is het ongelooflijk warm nu voor de tijd van het jaar. We hebben hier dagelijks een graad of 30 of meer, wat extreem is voor de maand juni. Normaal in deze tijd van het jaar varieert het tussen 25 en 28 graden met een westenwind en dat is aangenaam. Maar enfin, we moeten niet zeuren, we hebben weliswaar veel levante maar geen storm. Met die warmte valt poetsen natuurlijk ook niet mee, maar we moeten natuurlijk geen excuses blijven zoeken, dus we hebben een start gemaakt. We zijn ongeveer halverwege en de rest komt ook nog. Helaas is vandaag de storm weer opgestoken, dus dan doen we niet zo veel. Er is een levantezomer voorspeld, die naar verwachting de heetste wordt sinds 60 jaar. We gaan het zien.

Onze Saab is uiteindelijk na 8 weken gerepareerd. Het gewraakte onderdeel was na bestelling in Nederland na drie dagen hier binnen. Vervolgens kostte het Manolo (zo heten hier overigens bijna alle Spanjolen) nog 1,5 week om het geheel te monteren. We hadden alleen nog problemen met de deuren en de ramen. De deuren gingen steeds moeilijker en op het laatste helemaal niet meer open en het raam aan de bijrijdersplaats viel steeds scheef en was niet meer dicht te krijgen. Leek ons toch niet handig, dus met Manolo afgesproken, dat ik een ochtend bij hem langs kwam en ik kon er op wachten!!!! Dat klopte ook inderdaad; het kostte wel 2,5 uur, maar wat betekent dat in Spanje. Nu nog een oplossing te vinden voor het vreemde geluid in de wielen. Na drie afspraken gemaakt te hebben (want daar konden we ook op wachten!!!) en steeds vervolgens weer te moeten constateren, dat Manolo er niet was of “net” weer even een andere klus tussendoor had, is het euvel nog steeds niet verholpen. Omdat het probleem volgens Manolo niet ernstig is en we ons zeker geen zorgen moeten maken, hebben we het maar even laten rusten. Andere prioriteiten……..

Je moet altijd met de negatieve dingen beginnen, want de positieven als laatste onthoudt iedereen wel. Goed, aanvankelijk liep de verhuur van onze casita niet echt vlotjes. Mei is niets meer geworden, maar juni is nagenoeg vol. Juli hebben we inmiddels ook redelijk vol. Ons ontbreken nog twee weken in augustus, maar er is ons verzekerd, dat we die twee weken ook beslist nog vol krijgen. Spanjaarden boeken op het allerlaatste moment en in augustus is het hier echt hoogseizoen. We wilden al met de prijs zakken, maar de Spaanse bemiddelaar adviseerde ons daar toch echt nog even mee te wachten. We bieden inmiddels via vier websites aan; Fewo-direkt, Eurorelais (een Nederlandse site waar overigens niks uitkomt), Costasur (een Spaanse site, waar we inmiddels wel twee boekingen van hebben en waarvan we verwachten dat zij ook de twee weken van augustus nog zullen invullen) en milanuncios (een Spaanse marktplaats, waar Beatríz ons heeft ingehangen). September zit op een paar losse tussendagen ook vol en de eerste twee weken van oktober ook. Dus al met al mogen we zeker voor het eerste jaar niet klagen. In ieder geval hebben we ruimte om dit jaar inderdaad nog een zwembad te plaatsen, wat de verhuur zeker ten goede zal komen. Tot dusverre zijn alle gasten erg positief geweest. Nou ja, we hadden vorige week Fransen; zoals altijd al gezegd, het blijft apart volk. We hebben ze bij aankomst 5 minuten gesproken; daarna niet meer gezien en ze zijn ongemerkt vertrokken. Hebben nog een mail gestuurd om te vragen of ze het naar de zin hebben gehad, maar, zoals reeds verwacht, geen antwoord ontvangen. Daarvoor hadden we Duitsers; echtpaar met een zoontje van 3. Alleen gezien bij aankomst en vertrek en tussendoor nog even i.v.m. problemen waakvlam gijser (dit is inmiddels ook opgelost; bleek een kwestie van ventilatie te zijn). Nu hebben we een Spaans stel met een hondje. Heel rustig en je ziet of hoort ze niet. Ze zijn wel veel bij de casita en onze hondjes dus ook, want ze vinden dat voor hun hondje ook heel gezellig. Tot dusverre heeft ook iedereen de casita in perfecte staat achtergelaten (uiteraard waren de Franzosen een uitzondering; borderrand kapot gereden), maar goed, niet echt gekke dingen.

We hebben zelfs een serieuze aanvraag lopen voor twee weken rond de Kerst en de jaarwisseling van een Nederlands stel. Haar ouders wonen in Chiclana en ze kennen de weersomstandigheden. Ze hebben twee kindertjes en daarmee wordt het onderkomen van haar ouders te klein. Haar ouders komen in juli even kijken, maar zoals gezegd, iedereen is tot dusverre erg enthousiast over onze casita en we denken, dat dit wel goed komt. Kortom, tot nu toe zijn we wel tevreden.

Wel is het zo, dat we meestal reserveringen hebben voor een weekje. Dat betekent over het algemeen wel veel poetswerk en wassen. Je kunt beter een boeking hebben voor twee of drie weken; daar ben je natuurlijk veel minder druk mee. Dus het poets- en wasgehalte is erg hoog.

Nu hebben we weer een enorme verbetering doorgevoerd; ons irrigatiesysteem (kleine pomp) en ons watervoorzieningssysteem (grote pomp) lopen inmiddels over de batterijen. Dat impliceert, dat we eigenlijk in de zomer geen beroep meer hoeven te doen op de generator. Dat is ook wel zo plezierig voor de gasten. Om 10.00 uur zetten we het irrigatiesysteem aan; vervolgens om 11.00 sproeien we het gras en daarna vullen we waterreservoirs bij, laten we de vaatwasser draaien en wat er verder nog aan energie nodig is. Echt een luxe! Geen generator meer in de zomer. Dankzij de meer frequente irrigatie groeit en bloeit alles in de tuin als nooit te voren, ondanks de hitte en de storm. De druif vormt inmiddels een perfecte parasol bij de keuken. De Solandra heeft ons toch nog een paar bloemen gegeven en ook de gemberplanten zitten vol met bloesem. In de winter zullen we af en toe wel weer een generator nodig hebben, maar dan hoeven we weer niet te irrigeren en te sproeien.

Natuurlijk mocht een bezoek aan de Feria in Jerez niet ontbreken. De stad van de paarden en de sevillana. De laatste is een dans, die altijd door vrouwen wordt uitgevoerd en tijdens een feria dansen ze of hun leven ervan afhangt. Dit keer is Astrid met een Nederlandse vriendin gegaan, die in Jerez woont. Wim had de volgende dag een excursie naar Jerez en heeft tijdens die gelegenheid de feria bezocht.

Roald en Beatríz hebben ons bezocht tijdens het Pinksterweekend. Nou kennen ze hier geen Pinksteren, maar er is ongetwijfeld een Spaanse feestdag, waardoor ze een lang weekend hebben. Roald en Bea hebben een grote plot gekocht in Murcia en zijn daar erg druk mee uiteraard. Is ook best een onderneming, maar laat die twee maar schuiven. Het was heel gezellig. We hebben de eerste dag tapas gegeten bij Pepi; de tweede dag naar Benalup en naar Alcalá de los Gazules en thuis lekker gegeten; de derde dag naar het strand met Alicia en Rafael, waar we daarna nog wat gedronken hebben en hier de barbecue aangemaakt. Kortom, een echt Spaans gebeuren, maar heel gezellig.

Jordy en Kim hebben in de planning ons eind juli/begin augustus te bezoeken, dus we laten ons verrassen.

Astrid heeft geen tijd meer voor een andere job naast de casita (veel poetsen en wassen). Wim heeft ondertussen contacten en werkt als tourleader voor TUI. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Maar Wim vindt het leuk om te doen en het brengt natuurlijk naast de inkomsten van de casita-verhuur nog weer wat geld binnen.

• 24 Juni 2011 - 19:02

Herman En Hermien:

Fijn om te lezen dat de rolletjes lekker beginnen te lopen bij jullie.
    En over dat poetsen..... heeeeeel duidelijk hoe leuk jullie dat vinden,maar........................dat wisten we natuurlijk allang.
    Mooiweerramenlappen is immers de enige favoriet in al het poetswerk?
    Bij ons is alles prima.
    lieve groetjes van ons allen.

• 26 Juni 2011 - 21:02

Adri En Gerdi:

Wat heerlijk dat het nu eindelijk afgelopen is met al die regen. Maar het heeft de tuin goed gedaan. Schitterend, wat staat alles er mooi bij. Het weer is wel extreem bij jullie maar ook bij ons. Morgen krijgen wij een hete dag maar we verheugen ons erop.
    Fijn dat het met de verhuur van de casita nu gaat lopen (al vinden wij een zwembad bij jullie echt niet nodig) en dat Wim ook weer ingeschakeld wordt bij TUI. Geniet van de zomer lieve Astrid en Wim.
    Tot schrijfs of bels.
    Dag

• 28 Juni 2011 - 06:39

Irma De Vries:

Hoi Astrid en Wim, heb weer genoten van jullie uitvoerige verslag en foto's.
    Hier alles ok. Donderdag hebben we ons eerste bruiloftsfeest te verzorgen.
    Dus ook spannend! Het Grand Café, m.n. voor wat betreft het restaurant, begint steeds beter te lopen. Wel buffelen, maar dat houdt je van de straat