Hoe gaat het nu met de casita en het water.....? - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu Hoe gaat het nu met de casita en het water.....? - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu

Hoe gaat het nu met de casita en het water.....?

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

01 Mei 2011 | Spanje, Chiclana de la Frontera

Onze eerste huurders zijn laaiend enthousiast! Dat geeft de burger moed! Maar we hadden het niet makkelijk! Onze gloednieuwe drukpomp begaf het na twee dagen (uitgerekend in Semana Santa, waarin heel Spanje plat ligt!!!). Onze eveneens gloednieuwe geiser had problemen na een forse levante van een aantal weken ervoor (5 cm. Zand en stof in de afvoerbuis moest worden verwijderd) De waakvlam bleef niet meer branden, dus geen warm water. Vervolgens een ongelooflijke stortvloed aan water die over ons heen kwam (inclusief hagel) Zo veel neerslag in zo korte tijd hebben we echt nog nooit meegemaakt. Het land stroomde vol en over (inclusief onze schuren). Desondanks bleven onze huurders positief en ze hebben echt meegeholpen om de enorme wateroverlast te bestrijden.

Betekende voor ons uiteraard wel weer veel stress; in Semana Santa een nieuwe drukpomp regelen; water opruimen en zorgen voor een goede drainage voor toekomstige situaties. Dus nog steeds geen tijd voor rust en ontspanning!

Bovendien staat onze SAAB al 6 weken in de werkplaats vanwege een kapotte koppeling van het hydraulische koppelingssysteem. Het gewraakte onderdeel is dus in Spanje echt niet te verkrijgen (na onderhandelingen en navragen bleek dat uiteindelijk na deze 6 weken) en uiteindelijk hebben we het initiatief maar in eigen hand genomen. Het wordt nu opgestuurd vanuit Nederland. Afwachten wat hier met de correos (Spaanse TNT) gebeurt, want die is niet echt betrouwbaar…..

Het verblijf van onze eerste huurders zit er bijna op en we hebben ze nog gevraagd naar hun mening. Ze zijn heel erg positief, vinden de casita erg ruim en zeer compleet en comfortabel ingericht. De omgeving vinden ze prachtig en het feit, dat ze zo vanuit de casita in deze prachtige natuur stappen, vinden zo ook helemaal super. De omgeving hier aan de Costa de la Luz vinden ze overweldigend. Nou is dat ook zeker in deze tijd van het jaar het geval; alles in bloei en heel erg groen. Hoewel het weer niet super was en met name toen het met bakken de lucht uit kwam, vonden ze het over het algemeen wel prima. Niet te heet en goede temperaturen om wat te ondernemen, zeker met een kindje van 10 maanden. Ze willen volgend jaar zeker terugkomen, dus dat is heel leuk te horen.

Helaas hebben we voor de maand mei geen boekingen. Eerlijk gezegd verwachten we dat ook niet, omdat het in West Europa zulk schitterend weer is en mensen niet echt behoefte hebben aan een voorjaarsvakantie. Wel zijn we voor de maand juni volgeboekt en hebben we ook onze eerste reservering voor het hoogseizoen binnen. Het eerste jaar is het natuurlijk toch afwachten. Het zal ook ongetwijfeld helpen, wanneer gasten een positieve beoordeling op de site achterlaten. En het spreekt zich natuurlijk na terugkeer rond. Dat is over het algemeen de beste reclame.

Na de enorme wateroverlast van het vorige weekend (waarbij we ook echt hagelbuien hebben gehad; het was wit!) zijn de nodige maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen. Er is een veel grotere afvoerbuis geplaatst vanaf het gazon naar het aangrenzende perceel (waar niemand woont) om het water, dat van de heuvel naar beneden komt, goed te kunnen afvoeren, zodat het niet verder richting casita loopt. De drempel tussen gazon en patio is fors opgehoogd en er zijn extra afvoergaten gemaakt in de muur tussen onze patio en de casita. In ons schurencomplex is een drempel geplaatst tussen schuur 1 en schuur 2 en een afvoerbuis naar buiten, om te voorkomen dat het water doorstroomt naar schuur 2 en vervolgens nr 3, waar onze batterijen staan. Er moet nu alleen nog een afvoerbuis gemaakt worden in de motorschuur, want daar kon het water ook niet weg.

Gelukkig hebben we het binnenshuis overal droog gehouden. Omdat voor dit weekend aanvankelijk ook weer vreselijk noodweer voorspeld was, hebben we zandzakken (ja heus!!!) voor de schuurdeur gelegd. Maar deze sombere vooruitzichten zijn inmiddels behoorlijk afgezwakt, dus we denken dat we niet nog zo’n drama hoeven te vrezen. Beangstigend vonden we het wel, zo veel water in zo korte tijd.
Om een idee te geven; we gebruiken onze oude waterton van 300 liter om regenwater op te vangen voor de planten in de zomer. Die was leeg tot 1/3 deel. Na 15 minuten was deze weer tot aan de rand gevuld!
Nu zou je denken, dat we al maanden slecht weer hebben, maar dat is ook niet het geval. We hebben ook best wel veel mooie dagen gehad, getuige de foto’s, waarbij we veel werk in de tuin hebben verricht. Alleen, met zulk noodweer ben je dat dan ook snel vergeten.

We hebben uiteraard het weer nauwlettend in de gaten gehouden via internet bij El Tiempo en Windguru.

Natuurlijk hebben we de bruiloft van William en Kate en een deel van de activiteiten van Koninginnedag op de buis gevolgd en we waren best wel een beetje jaloers op het schitterende weer, dat al een behoorlijke tijd boven West Europa zit. Enfin, we troosten ons met de gedachte, dat hier onze tijd nu ook spoedig aanbreekt.

In ieder geval is het goed voor de tuin (hoewel de hagel ook wel weer schade aan planten heeft toegebracht). De tuin is heel erg groen en er staat al veel in bloei. We sparen ons nog wel veel tijd uit met sproeien. Dus elk nadeel heeft zijn voordeel!

Na dinsdag is hier het leed geleden en zullen we waarschijnlijk nog maar heel weinig neerslag krijgen. Dan gaan we echt genieten van het mooie weer. Tussendoor moet wel het huis gepoetst, maar dat loopt niet weg. Onze honden zullen dan ook ongetwijfeld weer heel blij zijn, want zoals het echte Spaanse honden betaamt, hebben ze echt een hekel aan regen en ze zijn dan ook met geen stok naar buiten te krijgen.

Tot slot, voor wie zich nog onze tijdelijke logee Perro herinnert; we waren natuurlijk benieuwd hoe het hem vergaan was en hebben navraag gedaan. Perro is omgedoopt in Ghandi en heeft op 27 maart een nieuw tehuis gevonden in België, waar hij nu ongetwijfeld liefdevol is opgenomen. Dat is toch mooi nieuws!

• 01 Mei 2011 - 16:51

Gerdi Leussink:

Hallo Astrid en Wim
    Wat een water....en dat in jullie gebied dat toch als zeer droog bekend staat. Wat zul je balen. Wij genieten inderdaad van het uitzonderlijke mooie weer maar op dit moment waait het enorm. Het doet me denken aan de levante bij jullie.
    Fijn dat de eerste huurders positief waren. Het is toch ook een leuke casita! en van alle gemakken voorzien. Wat goed dat de volgende maand volgeboekt is. Het moet toch geleidelijk aan gaan denk ik. Maar je hebt al boekingen en dat geeft de burger moed.
    Geniet van jullie vrijheid in die prachtige omgeving.
    Knuffel ook van Adri.
    Dag
    Gerdi

Astrid

Zoals alle geïnteresseerden weten, zijn wij Goormannetjes verhuisd naar Spanje. Hoewel Jordy fysiek nog in Nederland is, ligt ook een deel van hem inmiddels in Spanje; of het nu zijn fysieke bijdragen betreft of het feit, dat hij natuurlijk een belangrijk deel blijft uitmaken van ons gezin. Via dit dagboek willen wij alle geïnteresseerden op de hoogte houden van onze belevenissen op de campo in Andalusië. Of gewoon diegenen die zich afvragen of het ons niet net zo zal vergaan als diegenen in het programma "ik vertrek....." of de andere programma's die graag verhalen over de grote mislukkingen ;) Wij zijn ervan overtuigd, dat het een groot succes gaat worden! Jullie reacties (en suggesties) horen wij natuurlijk graag.