Een hete zomer aan de Luz.... - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu Een hete zomer aan de Luz.... - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu

Een hete zomer aan de Luz....

Blijf op de hoogte en volg Astrid

10 Augustus 2012 | Spanje, Chiclana de la Frontera

Het is inmiddels al weer augustus! Time flies….Even weer “bijpraten” dus.

De enkel van Astrid wordt steeds dunner, afhankelijk van de belasting. Plaat en schroeven zitten er nog steeds in en zo lang het geen ongemak oplevert, moet het maar blijven zitten. Weer een snee is ook niet prettig.

De zomer is erg snel ingevallen en de warmte kwam dit jaar heel erg vroeg. In de maand mei kregen we opeens een hittegolf en ging de temperatuur in twee dagen tijd van 25 naar 40 graden. Dat was wel even wennen. Die hoge temperatuur hield maar een paar dagen aan, maar daarna bleven de temperaturen toch redelijk hoog voor de tijd van het jaar. Geen regen meer, dus we moesten al weer snel beginnen met irrigeren. Zoals voorzien, heeft de oude put niet lang kunnen voorzien in het irrigatiewater, dus we werden ook al snel druk met navullen van de oude put. Tot op heden zijn de temperaturen nog steeds erg hoog. Een voordeel is wel, dat we tot dusverre nog niet al te veel zware levante hebben gehad.

Nadat we al het dode spul gesnoeid hadden, was het afwachten, wat er zou gebeuren. Gelukkig zijn veel planten toch wel weer teruggekomen, dus de tuin ziet er al wel weer aardig uit. Wel houden een aantal planten door de extreem hoge temperaturen op met bloeien. Sommige planten zijn zo fors teruggekomen, dat we nu zelfs opnieuw uitgelopen planten weer moeten opbinden; een luxe probleem…..

Astrid had vorig jaar van een aantal planten zaden opgekweekt. Veel was opgekomen en dat moest natuurlijk uitgepoot worden. We hebben inmiddels een echte huiskwekerij en de plantjes doen het geweldig!

De palmkever blijft een enorme plaag. Onze reeds aangetaste palm werd opnieuw aangevallen. Dit keer duurde het dagen en vele gieters gif, voordat het geknaag van de larven ophield. We weten nog niet welk effect dit op de palm heeft. De nieuwe kern die hij had gevormd zit er nog en lijkt redelijk gaaf, maar het uiteindelijke effect laat nog even op zich wachten. We gaan het zien, maar leuk is anders. Inmiddels hebben we nu alle palmen geïnjecteerd. Dat wil zo veel zeggen als een pin plaatsen, die tot het midden van de stam reikt. Daarin wordt dan iedere drie weken het gif geïnjecteerd en dat wordt dan door de sappen verder in de palmkern verspreid. Veel dode kevers hebben we inmiddels aangetroffen. We hebben ook nog veel levende kevers zien vliegen en zelfs in huis gehad, maar de laatste weken lijkt het rustig. Afwachten…..

De casita is vol geboekt tot begin november. We hebben nog twee weekjes in oktober, maar naar verwachting krijgen we die ook nog wel vol. Na de twee incidenten, gemeld in het vorige bericht, hebben we alleen maar tevreden gasten, die het hier helemaal geweldig vinden. Ook Bauke en Ilona, vrienden van Jordy en Kim, hebben hier hun vakantie doorgebracht. Volgens zeggen hebben ze een heerlijke tijd hier gehad. We zijn nog met z’n vieren een dag naar Sevilla geweest, waar Wim inmiddels veel over kan vertellen. We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om op de patio met een aantal vrienden van ons een barbecue te houden. Dat kan, wanneer je bekenden in de casita hebt; anders is dat toch wat lastig, want meestal wordt dat laat en de slaapkamer in de casita grenst aan de patio. Natuurlijk hebben we op de laatste avond van hun verblijf nog een keer “geknoeid”. Kortom, het was gezellig ze hier te hebben.

We zijn natuurlijk ook druk met alle activiteiten in en rondom de casita; het is wel een heuse baan, zeker als je wekelijks een wissel hebt. Maar goed, het levert ook wat op en met de huidige crisis in Spanje klagen we zeker niet. In vergelijking met andere verhuurders doen we het erg goed. Veel tijd voor strand hebben we dan ook niet. Zo één keer per twee weken “forceren” we een middagje strand en dat is dan echt ontspannen. Als je niet bij huis bent, kun je ook niks doen. En het zeewater is geweldig met 23 graden.

Het zwembad lag er fantastisch bij, totdat….. Tijdens een flinke levante, waarbij hele takken en ook heel veel zand in het zwembad terecht komt, de pomp het begaf. De oorzaak kan een steentje zijn geweest of een ander hard voorwerp. Tsja, weliswaar garantie, maar voordat het gewraakte onderdeel , dat binnen garantie geleverd werd, in ons bezit was, waren we wel een week verder. Gelukkig hadden we op dat moment gasten, die het helemaal geen probleem vonden en toch liever naar het strand gingen, maar we konden dus ook niet zuigen.

Met deze temperaturen slaat het water heel snel om, dus we moesten een oplossing vinden. Een mogelijkheid was iedere dag drie maal 5 baantjes te zwemmen om het water in beweging te houden. Nou is dat niet zo erg als het warm is, maar ja, of dat nu een goede is….. We hadden nog onze vijverpomp, die nog steeds in de vijver lag (bijna uitgedroogd). Kijken of het ding nog functioneert na twee jaar! En ja hoor, hij deed het nog prima. Goed schoongemaakt en in het zwembad gehangen. Heeft prima gefunctioneerd en het water bleef goed. Alleen, zuigen kon natuurlijk niet. Toen de pomp weer hersteld was, kon er ook weer gezogen worden. Eerst het water in om het zand van de bodem te vegen. Nou is de pomp vrij zwak en heeft moeite om het zand op te zuigen. Op dit moment hebben we gasten, die veel gebruik van het zwembad maken en dat werkt goed. Omdat het water veel in beweging is, komt het zand goed los en wordt een deel gefilterd door de pomp. Inmiddels hebben we een pomp in bruikleen. Die is zwaarder en dat kun je goed merken. Die gebruiken we nu als zwembadstofzuiger en dat werkt super! 20 minuten zuigen en de bodem is compleet schoon! Beetje geïmproviseerd, maar het werkt! We gaan nu werken aan een simpele oplossing om het zwembad af te dekken bij levante, want daar is niet tegen aan te werken.
De schoonmaak binnen was een hele klus, zeker omdat Astrid tijdens haar rolstoelverblijf ook niks kon doen. Maar op een paar dingen na is de klus geklaard, alhoewel je met al het gestuif hier eeuwig bezig blijft.

Het is inmiddels ook helder, dat we er toch nog 4 zonnepanelen bij moeten hebben, omdat onze energie aan de krappe kant is. Het klinkt raar, maar in de zomer laden de panelen minder dan in de winter. Dat heeft te maken met het hoge stofgehalte in de lucht, waardoor zonlicht gefilterd wordt. In de winter is de lucht schoner en komt meer straling door. Natuurlijk vragen we ook meer energie met de casita en het zwembad erbij, dus het is niet onlogisch. We zijn ermee bezig! We hadden ook nog een Andalusische installateur om een offerte gevraagd en daarvoor een afspraak gemaakt. Die kwam dus prompt niet opdagen….. hoezo crisis?????

Van de crisis in Spanje merken wij persoonlijk nog niet veel. Nou zijn onze gasten met enkele uitzonderingen niet Spaans, dus dat verklaart wat. Wel merken we, dat de werkeloosheid hier drastisch toe neemt en veel winkels hun deuren moeten sluiten. En Spanje is nog niet op het dieptepunt! We merken ook, dat bij ons in Camila meer huizen bewoond worden. Mensen kunnen de huren niet meer betalen en trekken zich met familie terug in hun destijds illegaal gebouwde huisje op de campo. Nou was Andalusië altijd al erg arm en de mensen hier zijn nog steeds erg gelaten, dus de Andalusiërs zullen niet zo gauw protesteren. In de grote steden daarbuiten ontstaan inmiddels wel onlusten tengevolge van alle bezuinigingen. We zullen jullie niet vermoeien met alle details maar drama is het wel.

Ondanks ons drukke leven doen we ook nog veel leuke dingen en dan met name in de avonden. De temperaturen zijn dan aangenaam en zoals hier in Andalusië gebruikelijk, vinden de activiteiten ook met name in de avonden plaats. Een avond barbecuen bij Alicia en Rafael, heel gezellig. We hebben een jaarlijkse “fiësta de caballos” (paardenshow) in Vejer meegemaakt en dat was echt fantastisch. Vejer is een van de meest fraaie witte dorpen (pueblos blancos) Het hele dorp was uitgelopen en het was echt feest. Daarnaast hebben we ook weer heel veel leuke restaurantjes ontdekt, waar je in echte Spaanse (lees Andalusische) ambiance kunt genieten van een fantastische maaltijd.

We hebben ook nog een heel bijzondere 50e verjaardag gevierd bij kennissen. Dat was een nieuwe ervaring. We waren uitgenodigd voor een barbecue, maar……. wie schetst aller verbazing, toen gemeld werd, dat er helaas geen tijd was geweest om in te kopen en voorbereidingen te treffen….. , dus geen eten…. Iedereen had natuurlijk onderhand wel trek, dus Rafael, Wim en nog een Engelse kennis hebben maar sandwiches gemaakt. Gelukkig had Alicia een geweldige verjaardagstaart gemaakt, die we uiteraard ook opgepeuzeld hebben. We blijven ons af en toe verbazen.

We hebben er weer een gezinslid bij: JASPER. Een rode kater van drie maanden oud, die nu ligt te knorren naast de computer. Weer uit een gedumpt nest van 5. We vonden dat Joep assistentie nodig had bij de rattenjacht en hij lijkt een potentiële aanwinst! Zat al te loeren op een vogel en had al strijd met een kameleon (wat overigens voor ons niet zo hoeft, maar dat hoort er nu eenmaal bij). Hij lijkt wel een lievere inborst te hebben dan Joep, aanhankelijk en een stuk gezeglijker. We hopen dat Jasper wel een goede rattenjager is. Dierenartsen zijn hier ook niet goedkoop, dus we moeten er nu echt mee ophouden, want dat hele beestenspul kost veel geld.

Dit jaar wordt onze druivenoogst overweldigend en we willen nu proberen hiervan wijn te maken. Naar verwachting halen we er wel zo’n 15 kilo of meer af!

Eén van onze cicas heeft een enorme nieuwe bladkroon gekregen. Blijkbaar had hij nog zo veel energie over, dat hij ook nog een stuk of 12 babies kreeg. Er is veel belangstelling voor ons “nest”. We moeten alleen nog zien, dat we ze eruit krijgen. Waarschijnlijk wanneer de grond door de regen weer zachter is geworden en dat zal nog wel even duren.

De laatste twee dagen (of liever anderhalve dag....) hadden we helaas problemen. De drukpomp in de casita vertoonde kuren en werkte dan weer wel, dan weer niet. Dat betekende, dat onze gasten met een dochter van 11 geen water hadden. Onze reservepomp bleek niet goed gerepareerd en werkte dus ook niet.Veel hulp van Ralf gehad, maar hij kon het euvel ook niet verhelpen. Sja, moest er toch weer een nieuwe komen. We hebben als noodoplossing onze tuinslang bij de casita neergelegd met een aantal emmers water, want met temperaturen tegen de 40 graden kun je slecht zonder water. Nou hebben we erg aardige gasten en we hadden al de nodige goodwill opgebouwd door een aantal excursies te reserveren en veel informatie te verstrekken over alle bezienswaardigheden hier, dus ze hebben er geen enkel punt van gemaakt. Vanmorgen direct naar Chiclana om een nieuwe pomp te halen en de andere wederom ter reparatie aan te bieden. Is natuurlijk niet echt leuk met de huidige hoge temperaturen in een auto zonder airco, maar goed, ze hadden nog net één pomp op voorraad, dus het loonde in ieder geval. Ralf heeft ook snel de pomp geïnstalleerd en het probleem is nu opgelost. We beschikken inmiddels wel over drie pompen......

Het middagje strand, dat we hadden ingepland, hebben we daarna dan toch maar uitgevoerd. De beste plek om te zijn met bijna 40 graden.....

PS: wil je alle foto's zien, die bij dit reisverslag horen, kijk dan even in het foto album.

• 11 Augustus 2012 - 10:03

Inge:

hallo beide, weer op de hoogte. ziet er goed uit. wij hebben hier sinds vorig jaar ook een nieuwe pomp. het zwembad wordt wel wat onregelmatig op de bodem. verzakking na 17 jaar. onno overweegt toch nog een keer een bed aan te schaffen. echter deze zomer hebben we er 4 keer in gelegen.wat electronica betreft blijf je inderdaad ook altijd bezig. doordat bij bevriezing de grond iets omhoog komt en ook door de wortels van een boom heeft ons automatisch hek af en toe kuren. moet de oprit gedeeltelijk gerestaureerd worden. ben nu ook in de situatie dat onno veel meer in de tuin aan onderhoud doet en dat loont. zeker nu ik ook nog de tuin van mijn vader er tijdelijk bij heb.door de regen tot dusver in deze zomer schiet het onkruid als een oerwoud omhoog.we hebben nu weer een paar mooie dagen.
    groetjes van ons.

• 11 Augustus 2012 - 12:56

Herman En Hermien:

Hallo lieve Spanjaarden,
    Erg leuk om weer iets van jullie te horen.We lezen jullie verslag steeds met veel genoegen. Prachtige foto's, maar de temperatuur is wel erg hoog.
    Wij genieten op dit moment van onze laatste vakantiedagen.
    Voor jullie een rustige nazomer, zonder al te veel perikelen, gewenst.