Casita Los Alcornoques YA ESTA!!!!! - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu Casita Los Alcornoques YA ESTA!!!!! - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu

Casita Los Alcornoques YA ESTA!!!!!

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

15 April 2011 | Spanje, Chiclana de la Frontera

Het was zeker geen eenvoudig project met alle Spanjolen, die hier weliswaar werkeloos, maar daarboven ook nog uiterst ongeïnteresseerd rondlopen, maar……. We hebben de klus geklaard!
Het heeft veel energie gekost en we hebben zeker tijd nodig om weer een beetje te kunnen genieten van het leven.

De Casita is klaar voor verhuur. Water, stroom, gas, todo, todo, todo….Veel geïnvesteerd, maar de boekingen kwamen nog niet echt. Nu begint het een beetje te lopen, maar met name door Spanjaarden. Wij denken, dat het ontbreken van een zwembad de oorzaak is. Nou heb je hier niet veel aan een zwembad buiten de maanden juli, augustus en september (water te koud). Wij wilden voor onszelf nooit die investering voor drie maanden per jaar (je moet het wel schoon houden(pomp laten lopen; kost weer veel energie, filteren en wat er nog zoal bijkomt). Maar…… het is ons inmiddels helder, dat de Westeuropeanen toch wel kicken op een zwembad op hun vakantiebestemming. Dus dit najaar komt er nog een zwembad bij de casita. Zegt het voort, zegt het voort………

Contacten met Spanjaarden zijn lastig en Beatríz biedt ons hier de helpende hand. (Volgens haar en ook Roald willen Spanjaarden alleen maar communiceren onder elkaar, er zijn natuurlijk uitzonderingen…;)) Zij onderhoudt de contacten met Spaanse aanvragen, stelt contracten en rekeningen op…. Kortom een fantastische hulp. Jammer, dat ze zo ver weg wonen, maar via de huidige communicatiemiddelen kan veel.

Even voor de beeldvorming, wat we de afgelopen maanden zoal gedaan hebben; een beerput voor de casita (naast natuurlijk voorzieningen van stroom, water en gas), een muur van 23 meter tussen onze plot en die van de buurman, die dat huis ook verhuurt in de zomermaanden, veel schilderwerk, een extra toegang in onze “oude” poort om huurders van de casita privacy te geven, een afrastering van 45 meter tussen ons en de casita voor de honden. Dat laatste gaf nog wat problemen, want honden graven…… We denken, dat we het inmiddels redelijk dicht hebben en de honden lijken ook begrepen te hebben dat ze aan deze kant van het hek moeten blijven. Enfin, we gaan het zien. Ze hebben sowieso nog zo’n 2000 m2 tot hun beschikking, dus dat kan het probleem niet zijn.

Verder; ons houthok moest ontruimd en schoongemaakt. Alles wat uit de garage kwam moest geordend en opnieuw opgeruimd worden. Omdat we natuurlijk heel veel in onze gigagarage hadden opgeslagen, moesten we vervangende ruimte creëren in onze schuren, (inmiddels omgedoopt naar schuur 1, 2 en 3). Onze “meterkast”, waar dus alle apparatuur geïnstalleerd is, moest toegankelijk gemaakt worden vanuit onze “eigen” plot (die was tot dusverre toegankelijk vanuit de garage, maar dat kun je huurders niet aandoen). Hier en daar is het een beetje “kruip door/sluip door” geworden, maar het is prima te doen en we hebben er voldoende opslagruimte kunnen creëren.

Omdat de motor van Astrid ook onder dak moest (waar ze overigens nog steeds niet op gereden heeft in Spanje; SCHANDE) moest er nog een schuur bij. Daarvoor moest wel eerst de caravan van Roald verwijderd worden. Omdat deze toch niet meer op Spaans kenteken te krijgen is, hebben we één van onze beste hulpen Francisco hiermee een groot plezier gedaan. Met de bouw van de scheidingsmuur met de buren is het “motorhok” meteen geïntegreerd. Het is nog niet perfect, maar voor de zomer ok. We hebben de komende maanden tijd om dit nog te perfectioneren en vooral waterdicht te krijgen.

Kortom, Wim heeft ongelooflijk veel kruiwagens versleept met cement, roerende goederen en heeft gefungeerd als leider van een sociale werkplaats (dat is echt de realiteit als je hier iets wilt ondernemen met werknemers uit Andalusië) en dat vergt heel veel geduld en inlevingsvermogen. Astrid heeft gepoetst en iedereen die gebouwd heeft weet wat dat betekent (cement-, siliconen- voegspecie-resten e.d. verwijderen). Nu nog ons eigen huis; grijs van cement, stof, zand en alles wat de wind en ons beestenspul mee naar binnen neemt.

Na deze misschien wat neatieve introductie is het zeker niet zo, dat we overwegen terug te keren naar Nederland…..LET WEL WE VINDEN HET HIER NOG STEEDS LEUK!!!!! En we zijn er nog steeds van overtuigd, dat het leven in Nederland ons zeker geen betere perspectieven geeft. We hebben alleen wat tijd nodig om weer even op verhaal te komen en weer wat te genieten van het leven hier. De hele maand april hebben we al levante en dat is ook niet iets dat bijdraagt aan het welbevinden. De levante (zeer krachtige Z.W. wind) betekent hier echt veel wind tot storm en dat zorgt voor onrust in je hoofd. Vervelend, maar het hoort erbij.

Wat leuke impressies. De temperaturen hier worden weer heel aangenaam. De afgelopen dagen hadden we temperaturen tussen de 25 en 32 graden en overigens zonder veel wind. Sinds we afgelopen weekend nieuwe buitenfoto’s op de sites hebben geplaatst, hebben we drie nieuwe boekingen erbij gekregen. Dus dat draagt ook bij.

Afgelopen winter hadden we weliswaar vorst, maar de tuin lijkt het beter doorstaan te hebben dan de jaren ervoor. Volgens Roald heeft dat weer te maken met het tijdstip van de vorst (namelijk deze winter laat in het seizoen, wanneer de sappenstroom op zijn laagst is). Toch handig zo’n bioloog in de familie!

Wij maken eigenlijk iedere avond een “rondje tuin” en uiteraard doen we dan ook de casita aan. De tuin ziet er fraai uit in voorjaarsjas en bij de casita ziet het er inmiddels ook heel gezellig uit. We hebben wat aangeplant, maar de bodem hier is slecht en bovendien ligt dat stuk van de tuin dus direct op levantekant, dus vooralsnog hebben we ons beperkt tot aanplanting van planten, die weinig water en voeding nodig hebben. Aan die kant van het perceel hebben we ook geen irrigatiesysteem en dat moet dan ook met de hand worden bewaterd.

Grootste klus is geklaard, volgende klus is ons eigen huis aan een grote schoonmaakbeurt onderwerpen (maar dat kan altijd nog wachten tot mañana)en dan proberen we toch echt weer te genieten van de goede dingen die het leven hier ons biedt.

Tot slot hebben we nog een leuke aanbieding. Omdat wij jullie als lezer van onze avonturenverhalen hier in Andalusië zeer waarderen en de betrokkenheid die we inmiddels al vier jaar regelmatig uit jullie mails en reacties ervaren, kunnen we jullie een korting van € 50,-- aanbieden bij een verblijf van minimaal een week in onze casita in het voor- en naseizoen (van 30.04 tot 25.06 en van 03.09 tot 29.10). Ben je geïnteresseerd, reageer dan via waarbenjij.nu!
Overigens kan er ook geskyped worden!

• 15 April 2011 - 21:05

Til:

Hoi Astrid en Wim,
    Wat eengeweldige klus hebben jullie geklaard, maar de Casita ziet er heel vrolijk uit met leuk meubilair in de tuin, waar het goed toeven zal zijn.
    Mail het andere nieuws,hebben vanochtend sleutel van appartement gekregen in Enschede. Veel liefs en heel goed weekend. Dikke kus R&T

• 19 April 2011 - 07:01

Irma De Vries:

Hoi Astrid en Wim, geef ff jullie skype adres door dan kunnen we eens bellen

• 20 April 2011 - 19:03

Herman En Hermien:

hallo lieve mensen,
    Het ziet er prachtig uit bij jullie en je mag zeker trots zijn op het resultaat. Petje af voor jullie!!

Astrid

Zoals alle geïnteresseerden weten, zijn wij Goormannetjes verhuisd naar Spanje. Hoewel Jordy fysiek nog in Nederland is, ligt ook een deel van hem inmiddels in Spanje; of het nu zijn fysieke bijdragen betreft of het feit, dat hij natuurlijk een belangrijk deel blijft uitmaken van ons gezin. Via dit dagboek willen wij alle geïnteresseerden op de hoogte houden van onze belevenissen op de campo in Andalusië. Of gewoon diegenen die zich afvragen of het ons niet net zo zal vergaan als diegenen in het programma "ik vertrek....." of de andere programma's die graag verhalen over de grote mislukkingen ;) Wij zijn ervan overtuigd, dat het een groot succes gaat worden! Jullie reacties (en suggesties) horen wij natuurlijk graag.