Leuke vakantie in Los Alcornoques.......... - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu Leuke vakantie in Los Alcornoques.......... - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu

Leuke vakantie in Los Alcornoques..........

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

13 Februari 2011 | Spanje, Chiclana de la Frontera

Na een zeg maar winterstop zijn we in de tweede week van januari weer begonnen met de activiteiten in onze garage. Aanvankelijk verliep het allemaal niet zo vlot, want Dirk had zijn eigen prioriteiten met zijn eigen vakantiewoning. Dus dat leverde toch wel wat ergernis en stress. Maar je moet dan natuurlijk zoeken naar andere mogelijkheden en die meenden te heben gevonden in de persoon van Jarbi; een Spanjaard.

Jarbi kwam in eerste instantie bij ons binnen als loodgieter, want natuurlijk moesten alle leidingen nog worden gelegd. Toen bleek, dat hij zeven jaar in de bouw heeft gewerkt en daarna nog vier jaar als loodgieter. Bovendien leek hij ook sympathiek en goed te verstaan, dus daar was de keuze snel gemaakt. Nadat hij alle leidingen had gelegd voor waterafvoer en -aanvoer is hij begonnen met de badkamer en dat vorderde aanvankelijk snel.

Daarna werd het evenwel een stuk minder. Het loodgieterswerk was ok, maar toen we bij het betegelen kwamen, was dat toch andere koek. Het schoot toen echt niet meer op en we begonnen het toch wel een beetje zat te worden.

Enfin, op dit moment lijkt het einde in zicht en we hopen eind februari interieurfoto’s op de site te kunnen zetten. We hebben de casita, die we inmiddels Casita Los Alcornoques (de kurkeiken) genoemd wel op internet gezet, maar tot nu konden we alleen buitenfoto’s maken. Via volgende link kun je de publicatie zien:

Dus….. mochten jullie zelf of iemand uit jullie kennissenkring een fantastische en romantische vakantie willen beleven, aarzel niet en boek! Speciaal voor jullie geven we eenmalig een kennismakingskorting van 10%!!!!!! Als je zelf boekt, ontvang je deze korting; boekt een vriend/vriendin/kennis via jou, dan ontvang je van ons 10% commissie.

Wim is erg druk geweest met sausen, want we hebben veel muren en alles moest natuurlijk twee keer. Astrid is druk geweest met het stofferen van de kussens voor de bank in de woonkamer en de gordijnen voor de entree; ook een heidens karwei. Nu moet nog de hemel voor het bed worden gemaakt (ja, we hebben een heus hemelbed in de casita).

Verder zijn we vaak naar Ikea gereden voor de inrichting van onze casita. De logeerkamer is nu vol met kussens, bedden, gordijnen, jaloezieën, lampen, beddengoed, handdoeken en wat er zoal meer in een huis staat.

Ondertussen moesten de schuren natuurlijk ook bewerkt worden, want we wisten niet waar we alles moesten opslaan wat uit de garage komt. Samen met Victor is Wim druk bezig geweest de muren te stuken en waar nodig de doorgangen te verstevigen met biga’s. De schappen zijn ook geplaatst en we hebben weer voldoende opbergruimte.

De eerste dag van de verbouwing kwam het met bakken de lucht uit. Gelukkig konden we toen nog het nodige in de casita laten staan. Daarna was het weer ons in die periode goed gezind, zodat het meeste buiten kon blijven staan tijdens de verbouwing in de schuur.

Kortom, we zijn erg druk en hebben op dit moment ook weinig tijd voor andere dingen.

We hebben echt last gehad van een koudegolf en we hoopten dat ons de vorst bespaard zou blijven. Helaas….. ook dit jaar zullen we de Solandra niet zien bloeien, terwijl de eerste bloemknop op springen stond. Wel hebben we door afdekken de Pride of Madeira, die nu die stikvol met knoppen zit kunnen sparen. Gelukkig ook nog een paar andere zeer vorstgevoelige planten. Het blijft toch, zoals Roald zegt, een bar klimaat. De schade lijkt dit jaar minder groot dan voorgaande jaren en dat is waarschijnlijk omdat de vorst niet zo vroeg is gekomen, wanneer de plantensappen nog erg actief zijn. We gaan zien wat er deze zomer gebeurt.

Als de verbouwing van de casita afgerond is, moet daar ook nog een terras worden gemaakt met een kleine tuin. Verder moeten wij nog een afrastering maken voor onze drie hondjes. Gasten zijn vast niet blij als ze bij de entree onder de voet gelopen worden door dit spul. Voorlopig blijven we ook nog wel even bezig.

Ook moet er nog een muur worden gebouwd tussen de plot van onze buurman Dirk en die van ons. Dirk heeft daar nu ook een vakantiewoning en dan blijft er zonder muur niet veel privacy over voor zijn gasten.

Tot dusverre hebben we behoorlijk rustig winterweer gehad. Een stuk beter dan vorig jaar. Eigenlijk best veel zonnige dagen tussen de overigens behoorlijk stevige buien door. De temperaturen zijn overdag dan erg aangenaam en krijgen we een beetje lentegevoel. De avonden en nachten zijn nog steeds koud en vooral vochtig. Maar toch mogen we deze winter absoluut niet klagen. Wel verlangen we nu weer naar het echte voorjaar en de zomer, want daarvoor waren we hier gekomen. We kunnen ons al weer verheugen over een dagje strand.

Ondertussen zijn we ook nog steeds in gevecht met de gemeente Chiclana over de registratie van ons perceel. We “mogen” nu onroerend goed belasting betalen, maar……. Zo eenvoudig is dat ook niet. Het kadaster heeft een heel andere registratie dan onze escritura beschrijft. Notaris en kadaster communiceren niet met elkaar hier…..! Wederom protest aangetekend en maar weer een jaartje afwachten waarschijnlijk. Wij klagen in Nederland wel eens over de burocratie, maar als je hier een paar jaar woont, is het in Nederland gewoon een luxe. Hier duren dit soort procedures twee jaar, als je geluk hebt. Als we niets doen, gebeurt er ook niets. Ze wachten gewoon af tot je je meldt en dan krijg je een aanslag over iets, wat geheel niet van jou is of maar gedeeltelijk. Het enige is dat ze op deze manier een beter overzicht krijgen van wat er hier aan de hand is. Je stuurt gewoon een rekening en als de eigenaar het er niet mee eens is, tekent die protest aan. Zo krijg je het geheel uiteindelijk wel in kaart!
Maar goed, hadden we maar niet naar Andalusië moeten gaan…….(maar tot dusverre hebben we nog geen seconde spijt gehad)

• 14 Februari 2011 - 12:49

Irma De Vries:

Hoi Astrid en Wim,
    ik heb jullie appartement onder de aandacht gebracht van een golfkennis van ons, die een reisburo heeft. Hij wil jullie wel bij hem op de site zetten. Neem contact op met Ronald Marquerink. Email adres: info@golfsunreizen.nl
    Hier alles ok. Wel erg lang ziek en verkouden geweest, zo'n 7 weken. Knap nu weer op en ben vandaag weer begonnen met werken. Bistro Grand Café begint aardig te lopen en onze spare ribs worden steeds gewilder, ook bij de duitsers.
    groetjes Irma

• 14 Februari 2011 - 20:48

Mathilde:

Dag lieve mensen, geweldig jullie enorme inzet voor een droomoptrekje. Probeer jullie te bellen maar krijg geen contact. Mail je mij jullie tel.nr?
    Wij moeten weer op zoek naar een ander huis, de eigenaren komen vervroegd terug. Heel veel liefs en sterkte met de afwerking. Rijk&Mathilde

Astrid

Zoals alle geïnteresseerden weten, zijn wij Goormannetjes verhuisd naar Spanje. Hoewel Jordy fysiek nog in Nederland is, ligt ook een deel van hem inmiddels in Spanje; of het nu zijn fysieke bijdragen betreft of het feit, dat hij natuurlijk een belangrijk deel blijft uitmaken van ons gezin. Via dit dagboek willen wij alle geïnteresseerden op de hoogte houden van onze belevenissen op de campo in Andalusië. Of gewoon diegenen die zich afvragen of het ons niet net zo zal vergaan als diegenen in het programma "ik vertrek....." of de andere programma's die graag verhalen over de grote mislukkingen ;) Wij zijn ervan overtuigd, dat het een groot succes gaat worden! Jullie reacties (en suggesties) horen wij natuurlijk graag.