Gelukkig en vooral gezond Nieuwjaar - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu Gelukkig en vooral gezond Nieuwjaar - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu

Gelukkig en vooral gezond Nieuwjaar

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

10 Januari 2011 | Spanje, Chiclana de la Frontera

Allereerst wensen wij natuurlijk iedereen het allerbeste voor dit nieuwe jaar met vooral een goede gezondheid en verder alles wat wenselijk is.
Verder willen we iedereen bedanken voor de lieve en mooie Kerst- en Nieuwjaarswensen. Wij hadden ook graag onze Kerstwens aan iedereen willen mailen, maar onze computer heeft het begeven twee weken voor de Kerst, dus die hangt er nog steeds in. We bewaren hem wel tot volgende Kerst. Waarschijnlijk is de grootste boosdoener voor het ter ziele gaan van onze computer de vocht, want dat vinden computers over het algemeen niet zo grappig. Inmiddels hebben we een nieuwe laptop, zodat we weer in de lucht zijn. Die heeft nu een warm en droog plekje in de woonkamer. Volgende stap is nu nog onze oude bestanden van de computer halen en we moeten natuurlijk draadloos internet hebben, zodat we ook fijn buiten kunnen computeren. Zo’n laptop bespaart ook weer veel energie en zo al met al wordt het iedere keer steeds beter en efficiënter.

Nadat we de eerste regenbuien gehad hadden, was de grond voldoende zacht om het irrigatiesysteem voor het gras in te graven. Roald had dat afgelopen zomer nog voor ons aangelegd, maar dit lag nog bovengronds. In de zomer kom je hier ook echt niet met een schop de grond in.

’s Avonds kunnen we natuurlijk niet meer buiten zijn, maar binnen is het heel goed toeven. Zo ervaart ook ons beestenspul dat en ze worden er ook absoluut niet vervelend van, getuige de foto’s. Joepje is sinds onze terugkeer uit Nederland opeens heel huiselijk geworden en heeft zijn vaste stekje voor één van de twee kachels. Joep en Sarah zijn heel close met elkaar, maar die zijn ook samen opgegroeid. Sarah krijgt regelmatig een wasbeurt van Joep. Maar ook de hondjes zijn erg op elkaar gesteld.

De Kerstdagen hebben we gezellig met Roald en Beatríz doorgebracht. Onze Kerstboom was tot dit jaar nog voorzien van antieke kaarslampjes, die natuurlijk veel stroom verbruiken. Dit jaar hebben Jordy en Kim en ook Gretha en Frits ons ledverlichting voor de Kerstboom gestuurd, zodat we aanmerkelijk energiebesparender de Kerstboom konden branden. Het weer was zeker niet onaangenaam en Tweede Kerstdag hebben we heerlijk in het zonnetje op een terras aan het strand gezeten.

Jordy vond dat we ook maar eens een keertje naar Nederland moesten komen met de feestdagen en we zijn kort voor Oudjaar naar een koud en wit Nederland gevlogen voor een kort bezoekje. De hondjes hebben we weer in het pension ondergebracht en ook dit keer hebben ze het goed gehad. Joepje werd door de buurman verzorgd en dat is ook prima gegaan. We hebben het huis van Jordy en Kim kunnen bewonderen en moeten zeggen, dat het inderdaad heel erg mooi is geworden. Het is toch anders wanneer je het in het echt ziet dan wanneer je het op foto’s ziet. Helemaal in stijl met een heel warme uitstraling. Dan heeft zo’n oud pand toch wel veel. Natuurlijk is het nog niet helemaal af, maar dat kan ook niet met zo’n groot huis. Wat wel af is, ziet er heel fraai uit.
Jordy heeft ons nog onthaald op een winterwandeling door het Volkspark in Enschede en een bezoekje aan de wijk Roombeek, die na de vuurwerkbrand inmiddels compleet nieuw opgebouwd is.

Wim en ik zijn ook nog even bij de huisarts langs geweest voor een check up. Beiden hebben we een wat verhoogde bloeddruk en iets te hoog cholesterol. Wim was al fors minder gaan roken en Astrid is inmiddels ook vast voornemens te stoppen en dat zal vast wel bijdragen tot een betere gezondheid. Het heeft niets te maken met goede voornemens voor het nieuwe jaar maar alles met gezond verstand, waarvan we veronderstellen dat we dat nog wel hebben.

De verbouwing van onze garage is begin december van start gegaan en verloopt voorspoedig. Hectisch is het natuurlijk wel weer, iedere dag toch weer vroeg mensen over de vloer. Dat zal ook niet bijdragen aan de bloeddruk, maar we vinden het nog steeds een enorme uitdaging. Veel werk is het ook wel, maar het weer zit ons aardig mee dit jaar. Tijdens de feestdagen hebben de activiteiten even stil gelegen, maar komende week gaan we er weer volop tegen aan.

Uiterlijk heeft de garage natuurlijk ook een metamorfose ondergaan. De garagedeuren zijn dichtgemetseld, waarbij in beide muren ramen zijn geplaatst. Aan de zijkant (voor ons achterkant) zijn twee openslaande deuren geplaatst. De eerder geplaatste schappen zijn weer deels verwijderd of smaller gemaakt. De electriciteit is geïnstalleerd en de wanden in keuken en woonkamer zijn inmiddels afgewerkt. Banken in het woondeel en bed in de slaapkamer zijn geplaatst. Nu moet de badkamer worden geïnstalleerd en betegeld. Ook moet ook worden gewerkt aan de watertoevoer en –afvoer en er moet nog een beerput komen. Het was belangrijk, dat we nog wel bij onze apparatuur konden komen. Daarvoor moest een doorbraak worden gemaakt tussen de drie schuren. Die is er nu grofweg, maar moet nog verder gestut en afgewerkt worden. We zijn er nog lang niet, maar het is wel de bedoeling, dat we komende zomer al kunnen gaan verhuren. We hebben wat meer fotoruimte gecreëerd, zodat we jullie via foto’s goed op de hoogte kunnen houden.

Onze logé, galgo Perro, is inmiddels geplaatst bij een opvangcentrum en zal, als het goed is, worden bemiddeld naar België. We hadden wel moeite bij het afscheid nemen, want het was echt een heel lieve hond en hij had er zelf ook duidelijk geen zin in. We moesten hem naar binnen duwen. Hoewel het pijn doet, was het wel noodzakelijk. Drie honden is al veel en als er dan nog zo’n grote bij komt, dan houden we zelf helemaal geen plaatsje op de bank meer over. Perro was al zo gewend aan zijn stek op de bank. Het liefst was hij ook mee gegaan naar de slaapkamer, maar zover hebben we het niet laten komen. Ook voor Joepje was de aanwezigheid van Perro ronduit levensbedreigend. Perro is er één keer in geslaagd Joepje te grijpen en we hebben even een heel angstig moment gehad. Gelukkig deelde Joep op het juiste moment een welgemikte tik uit en liet Perro hem los. Enfin, we hebben niet de illusie, dat dit ons laatste opvangproject is. Dat is ondenkbaar in Andalusië.

Wat het weer betreft, mogen we tot nu toe niet klagen, zeker niet in vergelijking tot de vorige winter. Hoewel we al wel veel regen hebben gehad, waren er ook veel dagen bij met veel zon en aangename temperaturen. Medio december zijn we zelfs nog met de hondjes een strandwandeling gaan maken en hebben we samen met de hondjes met blote pootjes in zee gelopen. Zo moet het hier ook eigenlijk zijn. Weliswaar nat, maar met mooie en aangename dagen tussendoor.
Onze citroenboom heeft ook dit jaar weer een rijke oogst. Tot dusverre hebben we ook nog geen vorst gehad, zodat de tuin er nog steeds fantastisch uitziet. In tegenstelling tot afgelopen winter moet Wim nog steeds gras maaien. We durven nog niet te snoeien, want er bestaat nog steeds vorstgevaar en dan snoeit de tuin zich automatisch. We hopen echter, dat dit ons dit jaar bespaard wordt. Veel planten lopen al weer uit en vele staan ook in bloei. Onze Pride of Madeira zit barstensvol met bloemknoppen en als het niet gaan vriezen wordt dat één grote blauwe bloemenzee. Enfin, we gaan het zien en jullie dan natuurlijk ook.

• 10 Januari 2011 - 20:21

Herman En Hermien:

Fijn om weer iets over jullie wel en wee te lezen. Herman stuurt jullie binnenkort een bericht over de gang van zaken bij ons. Succes met de bouw! groetjes Herman en Hermien.

Astrid

Zoals alle geïnteresseerden weten, zijn wij Goormannetjes verhuisd naar Spanje. Hoewel Jordy fysiek nog in Nederland is, ligt ook een deel van hem inmiddels in Spanje; of het nu zijn fysieke bijdragen betreft of het feit, dat hij natuurlijk een belangrijk deel blijft uitmaken van ons gezin. Via dit dagboek willen wij alle geïnteresseerden op de hoogte houden van onze belevenissen op de campo in Andalusië. Of gewoon diegenen die zich afvragen of het ons niet net zo zal vergaan als diegenen in het programma "ik vertrek....." of de andere programma's die graag verhalen over de grote mislukkingen ;) Wij zijn ervan overtuigd, dat het een groot succes gaat worden! Jullie reacties (en suggesties) horen wij natuurlijk graag.