Gelukkig weer droog en warm.... - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu Gelukkig weer droog en warm.... - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu

Gelukkig weer droog en warm....

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

03 Juni 2010 | Spanje, Chiclana de la Frontera

Het heeft even geduurd voordat er weer een berichtje kwam. We zijn ondertussen alletwee in Nederland geweest. Wim heeft de kou en de sneeuw meegemaakt, Astrid mocht een beetje van het voorjaar genieten.
Helaas Wim in Spanje niet; het weer was bar en boos. Storm en heeeeeel veel regen. Bij onze achterburen heeft de muur het niet gehouden. Gewoon weggespoeld!

We hebben toch nog tot half april de kachels gestookt. Na een zeer natte winter hebben we eigenlijk ook een fris voorjaar gehad, maar nu genieten we weer echt van de zon. Ook de tuin komt weer tot leven. Wel zijn een paar planten ofwel door de vorst, ofwel door de regen bezweken, maar gelukkig valt de schade mee. Alleen hebben we door de vele nattigheid nu heel veel slakken, dus we zijn druk met bestrijden.

De Saab staat eindelijk op Spaans kenteken. Heeft dus al met al een half jaar geduurd. Voordat Astrid naar Nederland ging, kon ze dus toch nog naar Murcia om Roald en Beatriz te bezoeken. Eindelijk daar ook eens de kassen van Roald bekeken. Roald heeft al veel gekweekt en de twee kassen zijn al aardig vol. Hij heeft een irrigatiesysteem aangelegd en als het werkt, spaart hem dat veel tijd.
Natuurlijk heeft Astrid plantjes meegenomen uit Murcia, waaronder een aantal vanuit zijn kwekerij, maar ook een aantal van tuincentra. Het aanbod daar is veel groter dan bij ons in Cádiz en Roald heeft met name planten gekozen, die in dit naar zijn zeggen “barre klimaat” bij ons overleven. Een tuin hier is een ware uitdaging met vorst, regen, wind en slakken.
Ondanks de vele regen van afgelopen winter zijn we al wel weer met irrigeren begonnen.

Met de vele regen stond onze “loungeset” van het voorterras niet droog in de garage. Dat was ondanks de hoge drempels toch naar binnen gelopen. Nu had die al zijn beste tijd gehad, dus we hebben maar een nieuwe gekocht. Omdat de witte kussens hier niet echt practisch zijn met ons beestenspul moesten er nieuwe hoezen gemaakt worden.

Voor onze composthoop moest nog een muurtje worden gemetseld. Ook moest nog onze bouwplaats aangepakt worden. We verwachten niet veel meer bij te bouwen, zodat we met veel minder ruimte voor de cementmolen toekunnen. Omdat het afgelopen winter toch een redelijke modderbende was, heeft Wim al het onkruid verwijderd en grind gestort. Dat stuk ziet er nu ook netjes uit.

We moesten ook nog een oplossing hebben voor de gasafvoer van onze koelkast in de keuken. Inmiddels is hier een flexibele buis de oplossing gebleken, zodat de ruimte, waarin de koelkast staat niet meer zwart wordt. Het is natuurlijk ook beter, dat de gasafvoer nu in het dak uitkomt en niet meer in de keuken.

Na terugkeer uit Nederland is Astrid gaan werken bij Thomas Cook Neckermann. Afhandeling van aankomende en vertrekkende vluchten. Helaas is dit geen succes gebleken. Veel uren en weinig verdiensten. Bovendien is de vergoeding voor de autokosten nog niet toereikend voor de bezine. Vandaar dat de wegen zich inmiddels gescheiden hebben. Wel heeft Astrid nog de perikelen rond de aswolk meegemaakt op de luchthaven.

Wim heeft inmiddels een aantal excursies met groepen gemaakt naar o.a. Gibraltar,Jerez en Sevilla (daar wordt het nu heet; eind mei 43° C. Dat bevalt ondanks de warmte goed en de verdiensten zijn tenminste redelijk. Omdat de gasten over het algemeen zeer tevreden zijn, geeft dat ook de nodige voldoening. Mogelijk kan ook Astrid aan de slag bij dit bedrijfje; deels kantoor, deels ook excursies. Zou natuurlijk mooi zijn.

Jordy en Kim zijn onlangs ook een weekje bij ons geweest en dat was erg gezellig. Vooral Kees vond het helemaal geweldig dat zijn speelmaatje er weer was. Nu bereiden ze zich voor op de verhuizing, want ze hebben een huis in Enschede gekocht, waar ze half juni in kunnen. Toen wij in Nederland waren, hebben we het ook gezien. Het is een groot statig pand, dat eigenlijk nog in de originele staat is, maar wel goed onderhouden. Erg sfeervol in ieder geval. Gelukkig lijkt Jordy´s bedrijf de recessie goed doorstaan te hebben en hij zit weer in een goede stijgende lijn.

Roald en Beatriz zijn ook naarstig op zoek naar een stuk grond om op te bouwen. Roald´s tuinactiviteiten ontwikkelen zich gestaag en het zou mooi zijn, als hij zijn activiteiten dicht bij huis zou kunnen uitoefenen.
Daarnaast is Roald ingehuurd door een Amerikaans bedrijf om de Spaanse markt te bewerken met een door hen ontwikkeld product met bijbehorende apparatuur om groente en fruit een langere houdbaarheid te geven. Dit is redelijk veel omvattend; acquisitie, verkoop, installatie en onderhoud. Voor dit bedrijf is Roald natuurlijk met zijn biologische kennis, beheersing van de Spaanse en Engelse taal (alles moet natuurlijk in het Spaans worden vertaald) een interessante optie. Natuurlijk draagt Beatriz hier ook haar steentje bij.

De temperaturen zijn inmiddels flink opgelopen. We zijn op 31 mei voor het eerst naar het strand geweest en het was weer ouderwets genieten. Buiten de weekenden zijn hier nog geen Spanjaarden, dus is het lekker rustig op het strand. De luiken en ramen houden we gesloten, zodat het in huis aangenaam koel blijft.

Onze druif is dit jaar echt groot geworden en er moest nu heus een pergola komen. Waarschijnlijk kunnen we niet tegen de oogst eten. Misschien moeten we ons toch maar verdiepen in de wijnproductie.

Met de beesten gaat het prima. Alleen Joep had een ontstoken poot na een gevecht met een andere kat. Na een paar bezoeken aan de dierenarts is hij nu weer helemaal de oude. Sarah heeft blijkbaar sinds kort een nieuwe hobby, namelijk dekbedhoezen eten. Moeten we weer een oplossing voor bedenken. Het blijven toch net kinderen.

Zoals jullie kunnen lezen, gebeurt hier niet veel spectaculairs meer, maar we hebben ook genoeg geklust vinden we. Bovendien neemt het onderhoud rondom het huis ook veel tijd in beslag. De kurkeiken hebben inmiddels hun blad verloren en gebloeid (dus alles geel) en er moest veel blad geblazen worden in de tuin. Met de warmte komt weer de tijd van sproeien en daar gaat ook veel tijd in zitten. Maar we klagen niet want we hebben er geen hekel aan.

Is iedereen, die dit dagboek volgt weer een beetje op de hoogte. We hopen dat Nederland een mooie zomer krijgt, want we hebben begrepen, dat het ook daar lang koud en nat is geweest.

• 03 Juni 2010 - 19:35

Irene Bergers:

hallo Asrid en Wim, leuk weer een verslag van jullie. De druiven zien er mooi uit maar ik heb een vraag, moeten jullie ze ook "krenten"of zijn ze zo gecultiveerd dat ze toch groot worden en lekker zoet. Mijn vader had export-druiven die gekrent werden en uitgedund zodat ze de ruimte kregen om groot te worden en dan werden ze ook zoeter. Als ik aan die krenten denk loopt het water me in de mond. Ik wens jullie weer veel succes met alles. De bloemen zijn alweer mooi in kleur he. Groeten, ook van Piet.

• 25 Juni 2010 - 11:13

Irma:

Hoi Astrid en Wim,
    ik geniet altijd van jullie verslag en foto's. Wat wordt de begroeiing mooi en vol!
    Wij hebben inmiddels de kroeg geopend en hebben veel te doen, ook vanwege de voetbal. We hebben 2 grote schermen hangen en elke dag komen er wel localo's kijken naar een of andere wedstrijd. Als Duitsland speelt is de tent vol.
    Dus een goede start. Dat mocht ook wel, het wordt tijd dat er nu ook inkomsten binnen komen.

in het weekend heeft de plaatselijke jeugd ons ontdekt. Vrijdags en zaterdagavond volle bak en hijsen maar. Zuipen kunnen ze de Alstätters.
    Maar ze vinden het gaaf bij ons.
    's nachts staan de taxies in rij voor de deur om de dronken dropjes naar huis te rijden. We hebben enkele jonge lui aangenomen voor bediening en bar. Deze kennen ook weer de jonge gasten, dus dat is handig en ligt ook goed bij de gasten.
    Eigenlijk hadden we het ons anders voorgesteld. Eerst openen en dan langzaamaan een restaurantje beginnen.
    Dit heeft ons wel overvallen en we moeten onze plannen nu iets bijstellen. Nu moeten we de zaal zsm klaar hebben om het discovolk in de weekends daar heen te loodsen, zodat we voor gelegenheid hebben eten te serveren.
    De keuken is nog niet klaar, dat duurt nog enkele weken. Stukjes bij beetjes komen de apparaten (2ehands) binnen en worden geinstalleerd. Aanrechten met spoelbakken, crushed ice machine, koel en vriescombinatie, dat alles horeca professioneel, kookketel, enz. Een heel gedoe en hektisch is het wel.
    Ik heb fotos op facebook staan, kijk er maar eens na.
    Opdrachtspositie van Segbert ist goed, we hebben nagenoeg geen last gehad van de crisis.

Ik houd jullie verder op de hoogte
    groetjes
    Irma