Het zwembad..... - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu Het zwembad..... - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu

Het zwembad.....

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

26 November 2011 | Spanje, Chiclana de la Frontera

Na een warme zomer met hele goede reserveringen voor de casita zijn we weer druk bezig om plannen te realiseren. Zoals vaker gezegd; never a dull moment……

Begin oktober even een kort bezoekje van Astrid aan Nederland voor wederom een APK. Dat kon mooi even, omdat we in die periode gasten hadden voor een drieweeks verblijf, dus tussentijds geen wissels. Ook deze gasten waren zeer positief en we krijgen niet anders dan lovende waarderingen.

Na terugkeer van Astrid ontvingen we vervolgens nog een boeking voor de eerste week november. Hadden we ook niet verwacht. Ondanks dat het weer het een beetje liet afweten (we kregen de eerste forse regenbuien en dan wordt de temperatuur ook meteen fors minder), waren ook deze gasten zeer tevreden en vonden het zeker voor herhaling vatbaar. Wel willen ze dan iets eerder komen, wat ons geen verkeerde gedachte lijkt.

We kregen ook nog heeeeeel onverwacht bezoek uit Nederland van Peter en Hanneke (voor alle begrip; onze ex-buren van de Boorne in Haaksbergen. Peter is sinds kort met pensioen en ze hebben een grote caravan gekocht om gewoon veel te gaan toeren. Ze hebben wel iets met Spanje en Andalusië is dan wel heel erg Spaans. Ze waren in de buurt en vroegen of het paste als ze kwamen. Natuurlijk paste dat en het was echt heel gezellig. Op hun verdere tocht zijn ze ook nog bij Roald en Beatríz op bezoek geweest, wat ook een succes was. Het is toch leuk om zo verrast te worden!

De temperaturen zijn hier nog steeds erg aangenaam voor de tijd van het jaar, maar dat kan ook heel goed anders zijn. Weerzeker is het in ieder geval niet in deze tijd. Tot dusverre begonnen we op 1 november met stoken; dit jaar hebben we pas op 10 november voor het eerst de haard aangemaakt. Omdat we met de Kerst nog gasten in de casita ontvangen, hebben we vooralsnog niet meer dan 2000 kg. hout laten leveren. Met 4000 kg. Hout blijft er weinig ruimte meer over voor de bij de casita horende tuinstoelen, droogrek, parasol e.d. De andere helft laten we wel na de jaarwisseling komen. Voorlopig kunnen we wel even voort.

Overigens zijn de temperaturen nog steeds zeer aangenaam; overdag een graad of 20. Ok, ’s avonds en ’s nachts koelt het natuurlijk veel sterker af dan in de zomer, maar met deze dagtemperaturen tekenen we ervoor! Voor ons mag het de hele winter zo blijven. De inmiddels meer besproken Solandra heeft al weer bloemknoppen gevormd en wie weet….. mogen we het nu meemaken. Ook één van onze aloës zit volop in knop….. ook afwachten of die knoppen uitkomen voordat het koud gaat worden. Als het zo is, dan zien jullie ongetwijfeld de foto’s.

Na de eerste forse regenbuien van begin november (onze oude waterton van 300 liter was al weer vol) hoefden we niet meer te irrigeren. Spaart toch een hoop tijd. Maar, alle vrijgekomen tijd wordt onmiddellijk weer opgeslokt door andere zaken. Zo wilde Astrid even gezellig op bezoek bij een vriendin in Jerez, maar 5 km. voor Jerez liep de temperatuur in de Saab motor op tot kookpunt. Afkoelen en extra koelvloeistof brachten geen oplossing, dus maar weer de Grua (afsleepdienst) gebeld. Hoewel Chris (Astrid’s vriendin) gezelschap en vooral morele steun bood, bleef het gezellige bezoek beperkt tot een erg winderig en langdurig verblijf op de autobaan. Een heel aardige chauffeur van de Grua, maar hij bleek richting luchthaven Jerez gereden te zijn, terwijl we aan de andere kant van Jerez stonden, dus dat schoot niet op. Wel bleek het een oude bekende te zijn; hij had ons al eerder afgesleept vanaf Ikea in Jerez! Zo vergaar je dus een kennissenkring………
Dit keer maar bij een deskundige garage laten afleveren.De monteur wist onmiddellijk wat er aan de hand was en een telefoontje naar Elferink in Nederland resulteerde in levering van de benodigde onderdelen en de Saab was weer met een week gerepareerd en in huis.

Nadat onze gasten van begin november vertrokken waren, zijn we onmiddellijk met de aanleg van het zwembad begonnen. Eerst uitgraven. Dat is ook nog best lastig manoeuvreren tussen de kurkeiken, maar Charlie bleek er handig in te zijn. Er kwam een behoorlijke bult zand uit, die we wilden gebruiken om een wal rond het zwembad te maken. Geeft wel een heel apart effect.

Vervolgens werden de materialen geleverd; het zwembad hadden we afgelopen zomer al gekocht. Na het uitgraven van het gat kon de betonbodem worden gestort en de dag erna de muur worden opgemetseld. Na twee dagen kon de alu-wand van het zwembad gemonteerd worden.

Nu hadden we in de planning om de dag erna de vloer te leggen en de folie te plaatsen…… maar ja, plannen hier blijft toch dan weer een lastige……. Het was zondag en de berekening voor de benodigde hoeveelheid bodemplaat klopte niet, dus we kwamen te kort. Ook in Spanje zijn de winkels op zondag gesloten. Wel jammer, want voor de maandag was behoorlijk wat regen voorspeld en dat wilden we natuurlijk niet in de kale bak hebben. Maar goed, het was niet anders en we moesten het maar over ons heen laten komen (letterlijk en figuurlijk). Achteraf viel het gelukkig nog mee met de regenhoeveelheid, dus met twee dagen pauze was de betonvloer wel weer aardig droog en na een aantal emmertjes dweilwater konden we alsnog de vloerplaten leggen en de folie plaatsen.

Ondertussen kregen we ook nog een boekingsaanvraag voor de casita voor de laatste week van november. Het leek ons toch te veel stress opleveren om met zo’n bouwplaats ook nog gasten te hebben. Bovendien wil je dat je gasten niet aandoen. Dus daar hebben we toch maar de boot afgehouden. Theoretisch zou het klaar moeten zijn, maar een dergelijke theorie blijkt dan zeker in de Spaanse praktijk niet te werken.Om het zwembad moest het natuurlijk ook aangelegd en aangekleed worden. Daar gaat ook nog heel veel tijd inzitten en om creatief te blijven kun je dan geen extra druk gebruiken.

Heel ander item; Wim wilde wat hout verzamelen voor de haard en spot opeens een gitzwart glimmend reptiel met felgele spikkels, zo’n 20 cm. lang. Vanwege de felle en glimmende uitstraling dachten we beiden, dat het een speelgoed ding was van plastic. Nader onderzoek wees uit, dat het bewoog en leefde!!!! Fijn dat er internet is, dus even googelen leerde ons, dat we te maken hadden met een vuursalamander, die overigens ook in Nederland voorkomt, maar zelden gespot wordt. Ze houden van een vochtige en donkere omgeving. Nou is die hier niet echt voorhanden (althans nog niet in deze tijd van het jaar), maar blijkbaar toch op bepaalde plaatsen voldoende voor ze om hier ook te leven. Omdat we het voor onze honden en kat toch wel een beetje eng vonden (ze zijn giftig), heeft Wim hem netjes over de muur gedropt. Maar…… na een paar dagen weer één gespot. Niet dezelfde, de tekening was anders. Al die vlekjes kun je niet onthouden,maar deze tekening was toch anders. De volgende dag spotte Astrid de salamander in onze vijver, of wat daarvan over is. In ieder geval was de omgeving vochtig en donker genoeg voor hem om zich prettig te voelen. Hij heeft er een aantal dagen gewoond, misschien nog wel, maar we hebben hem de afgelopen dagen niet meer gezien, dus we weten het niet. In ieder geval vonden we het wel bijzonder.

Gelukkig lijkt onze palm de strijd tegen de palmkever te hebben overleefd. Weliswaar zwaar gehavend, maar binnenin de half afgevreten stam ontwikkelen zich al weer nieuwe bladeren. Het zou ons niet verbazen, dat wij op termijn alleen in onze tuin nog Canarische dadelpalmen hebben staan. Ze sterven hier bij bosjes af.

Om verder te gaan met ons zwembad; het is inmiddels helemaal gevuld en de pomp draait prima. De stofzuiger werkt ook; we moeten alleen nog een passende zuigmond. Nu hebben we gelukkig heel creatieve en vindingrijke vrienden om ons heen, die verstand hebben van dit soort zaken. Dus ook dat probleem wordt opgelost. We leren iedere dag weer. Wel is het ons duidelijk, dat zo’n zwembad heel veel werk met zich mee brengt om het schoon te houden.

We hebben inmiddels de aardewal om het zwembad “aangekleed” en het ziet er echt heel fraai uit en past ook heel goed in de natuurlijke omgeving. Resteert nu nog een tegelpad rondom het zwembad en een terras voor de ligstoelen met parasol. Nog een beetje werk, maar volgens ons is het resultaat straks echt fraai. Volgens de voorspellingen kunnen we voorlopig nog even rekenen op heel fraai weer; veel zon, nauwelijks wind en prima temperaturen, dus wat dat betreft gaat het helemaal prima! We zullen jullie het uiteindelijke resultaat niet onthouden!

• 27 November 2011 - 10:38

Ingrid:

Hallo beide,
    Onze zondag morgen is meestal onderbroken door Onno die nog steeds als een jonge god de doelpunten uit het doel probeert te houden en dat lukt hem goed. Vandaag echter een vrije Zondag en we hebben samen met belangstelling jullie vorderingen op de foto´s bekeken. Mooi hoor. Ons zwembad begint na 16 jaar wat minder te worden wat folie betreft. Ben benieuwd hoe de APK afgelopen is. Groetjes.

• 27 November 2011 - 16:07

Herman En Hermien:

Dag lieve mensen,
    Het is steeds weer ontzettend leuk om ook op de foto's jullie vorderingen te zien. En nog bedankt voor het gezellige telefoontje.
    groetjes van de hele familie.