Winter in Andalusië - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu Winter in Andalusië - Reisverslag uit Chiclana de la Frontera, Spanje van Astrid Goorman - WaarBenJij.nu

Winter in Andalusië

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

21 December 2008 | Spanje, Chiclana de la Frontera

Inmiddels hebben we een keer of twee een graadje vorst gehad in de ochtend. Uit voorzorg zijn nu een aantal planten ingepakt. Eigenlijk is het toch iets te vroeg in het jaar. Veel regen hebben we ook gehad. Nu was dat wel nodig na de droge winter van vorig jaar, dus we klagen niet.

Onze garage is helemaal gereed en ingericht. Het is een verademing om weer alles te kunnen vinden. Nu moet alleen de schuur, waar we ons tuingereedschap bewaren, nog worden afgewerkt.

Het bezoek in Murcia was heel gezellig en Roald heeft wat van de omgeving laten zien. Hoewel het klimaat daar wat milder en vooral droger is dan bij ons, blijven we ons Camila toch mooier vinden. Veel groener en rustiger.

Roald is druk bezig met het opzetten van zijn bedrijf Mediterragarden, hoewel dat in deze crisistijd niet eenvoudig zal zijn. Spanje heeft veel te lijden onder de crisis en er zijn inmiddels ook veel bedrijven (met name in de bouwsector) op de fles gegaan.

In ieder geval heeft hij nu in Beniél een perceel tot zijn beschikking, waarop hij de nodige planten en bomen kan kweken.

Roald is ook weer een weekje in Cádiz geweest en ons laatste terras is nu ook klaar. Het is een plek in de tuin, waar in de winter het langst de zon staat. Hier is ook een voorziening gemaakt voor een buitendouche.
Ondanks dat hebben we toch nog wateroverlast, dus daar moeten we nog een oplossing voor verzinnen.

Helaas had Astrid kort daarvoor haar duim gebroken bij het onkruid wieden. Heel toevallig heeft Wim het “moment suprème” vastgelegd op de foto. Heel erg lastig, want zonder duim kun je weinig doen, wat natuurlijk nogal frustrerend is, als er gewerkt wordt. Gelukkig kon ze met een hand nog wel het grind rond de terrastegels invegen.

Drie extra zonnepanelen zijn inmiddels ook geplaatst, zodat we nu eindelijk een vaatwasser in gebruik kunnen nemen. Dat is ook wel plezierig met de feestdagen voor de deur.

Op de slaapkamer is een extra houtkachel geplaatst, waarmee het nu ook in de aanbouw behaaglijk warm is.

Tussendoor hebben we ook nog een bezoek gebracht aan het oudste nautische onderzoeksinstituut ter wereld in San Fernando. Natuurlijk erg interessant.

Het bezoek aan Nederland is ook al weer voorbij. Op zich was het wel goed om even weg te gaan, want van poetsen komt natuurlijk niet veel met één hand en het huis werd al aardig stoffig. Natuurlijk was het heel gezellig bij Jordy, maar het programma was toch wel erg druk. In ieder geval is Astrid weer door de apk gekomen, dus dat is positief.

Voordat ze naar Nederland ging, moest natuurlijk wel de kerstboom geplaatst worden. Strikjes maken om de ballen in de boom te hangen bleek toch ook heel lastig.Voor het eerst hebben we dit jaar geen echte kerstboom. Vorig jaar hadden we al vast gesteld, dat hier geen mooie Kerstbomen te koop zijn. Maar we zijn erin geslaagd een mooie boom te vinden. Omdat Astrid al geoefend had, kon ze in ieder geval ook bij Jordy een kerstboom versieren.

Jordy komt dinsdag voor de Kerst naar Spanje en viert de feestdagen gezellig bij ons. Ook Roald en Beatríz komen eerste Kerstdag naar Cádiz, dus we zijn met de Kerst weer verenigd.

Op dit moment schijnt de zon en genieten we buiten van een aangename temperatuur. We hopen, dat het weer met de Kerstdagen ook aangenaam is. We gaan het zien!

In ieder geval wensen we iedereen heel mooie Kerstdagen en een goede afsluiting van 2008. Voor 2009 natuurlijk ook alle goeds en vooral een heel goede gezondheid voor iedereen.

• 21 December 2008 - 13:45

Marquita:

Hallo,
    leuk weer jullie belevenissen. Hier op TFS is het weer gelukkig nog ssteeds lekker, maar ook minder als voorheen.Je hoort daar de mensen wel over klagen, dat het anders is als vorige jaren. jammer dan. Ik genieyt nog steeds, mijn moeder is hier 87 jaar en nog lekker op reius, ze was eerst hier met een vriendin in een all incl. en nu bij mij in mijn poppenhuis, ze zal zich wel moeten aanpassen, daar heb ik het te druk voor. Ik doe alles , alleen maakt me niet uit, maar moet er wel aan trekken, maar wat ze mij verteld hebben is dat het gaat instoreten.! De zomer ook geen hoge verwachtingen.Ik wil zelf nog wel weg, wanneer geen iedee, hangt ook van mijn moeder af wanneer ze weer gaat vrtrekken, ze heeft een ticket tot half jan, maar heeft de melding al gedaan om langer te blijven.!We zien wel. Ik ga zo naar kantoor, moet er morgen ook weer vroeg uit.! Even de enveloppen klaar leggen en de co-mailkoffer vullen.we maken er wel wat van. wens jullie hel fijne dagne met de fam. rutsch goed het jaar binnen en zal heerlijk een cava op jullie gezondheid nemen.Heel veel zonnige groetjes.
    Marquita

• 03 Januari 2009 - 19:03

Hermien En Herman:

Mooi opgeschoten ondanks het vele water, de winter in Nederland geeft een wat ander beeld.
    Maar ook fijn. Voor jullie veel gezondheid enn geluk voor het komende jaar.

• 14 Februari 2009 - 21:35

Inge:

houden jullie winterslaap. Onno zal brief sturen, vermoedelijk eind februari.

Astrid

Zoals alle geïnteresseerden weten, zijn wij Goormannetjes verhuisd naar Spanje. Hoewel Jordy fysiek nog in Nederland is, ligt ook een deel van hem inmiddels in Spanje; of het nu zijn fysieke bijdragen betreft of het feit, dat hij natuurlijk een belangrijk deel blijft uitmaken van ons gezin. Via dit dagboek willen wij alle geïnteresseerden op de hoogte houden van onze belevenissen op de campo in Andalusië. Of gewoon diegenen die zich afvragen of het ons niet net zo zal vergaan als diegenen in het programma "ik vertrek....." of de andere programma's die graag verhalen over de grote mislukkingen ;) Wij zijn ervan overtuigd, dat het een groot succes gaat worden! Jullie reacties (en suggesties) horen wij natuurlijk graag.